Un astronauta suec juga als escacs des de l’espai.
Recordeu l’astronauta Greg Chamitoff que fa més o menys un any , a bord de l’Estació Espacial Internacional, va reptar a l’equip de la Terra a un duel d’escacs astroní utic? Doncs bé, ara l’astronauta europeu Christer Fuglesang, de Suècia, ha fet el mateix en una partida contra els seus compatriotes al planeta. L’enlairament va tenir lloc el passat 24 d’agost i tothom en podia prendre part.

Durant l'»odissea a l’espai», el Sr. Fuglesang (el cognom significa «cant d’ocell»), s’enfronta en una partida d’escacs contra el públic a Suècia. El diari «Dagens Nyheter» ha cobert la partida jugada a jugada en la seva edició impresa. Qualsevol pot apuntar-se al duel amb el Sr. Fuglesang a través d’Internet. Els presentadors escolliran tres moviments, dels quals el públic (que porta les negres), en podrí elegir un per votació a través d’Internet. Aquell moviment que rebi la major quantitat de vots serí emès a l’espai exterior.

Aquí el podem veure durant les activitats fora de la nau (EVA) a l’Estació Espacial Internacional ISS. [Fotos de la Nansa]
«Serí molt entretingut», va comentar Christer Fuglesang. «He jugat als escacs des que tenia sis anys. M’encanta aquest joc».
Els primers moviments es van realitzar des de la base a terra i quan el Sr Fuglesang ha estat a l’espai exterior, ha seguit amb la partida espai – Terra.
Fuglesang,Christer – Dagens Nyheter readers [D23] ISS-Sweden Zurich, 20.08.2009
1.d4 d5 2.c4 dxc4 3.Cf3 Cf6 4.e3 Ag4 5.Axc4 e6 6.h3 Ah5 7.0-0 Ae7 8.Cc3 – La posició final es mostra en la primera de les imatges mostrades anteriorment.
De fet, anteriorment ja s’havia portat a terme una iniciativa molt semblant: l’any passat, un astronauta de la NASA va reptar als terrestres.
El 29 de setembre de 2008, a HOUSTON es va celebrar un duel d’escacs «Terra vs. Espai» i tothom va poder ajudar l’equip de la Terra a guanyar. La NASA i la Federació Nord-Americana d’Escacs (U.S. Chess Federation – USCF) van organitzar conjuntament el primer duel d’escacs públics entre l’astronauta de l’estació espacial ISS, Greg Chamitoff, i els habitants de la Terra.

Els jugadors principals va ser els nens del jardí infantil, a través de l’equip del tercer grau del Campionat d’Estats Units per equips i els seus companys de club de l’Escola Primí ria Stevenson de Bellevue, Washington. Els campions del K-3 escollien fins a quatre possibles moviments quan li tocava a la Terra. Després el públic podria votar quina havia de ser la jugada de la Terra.
El control de temps per als terrestres serí a un moviment per dia i només els caps de setmana. í‰s possible que vagi a ritme encara més lent perquè Chamitoff només realitzarí els seus moviments si la cí rrega de treball que té allí a dalt li ho permet.